地域保健情報学Community Health Communication

地域保健情報学

地域保健情報学とは ―What’s Community Health Communication?

ヘルスコミュニケーションとは、「個人やコミュニティが健康増進において意思決定することに情報提供、影響を与えるコミュニケーション戦略の研究と利用」と定義されます1)。地域ケア・保健システムの基本は、医療ケアの受け手である市民が主体となり、自らが必要とするケアや療養場所などを選択し、決定していくことです。つまり健康づくり、ケアの意思決定の参加において、ヘルスコミュニケーションは重要な役割を担っています。同時に地域ケアシステムの構築にむけて、保健医療従事者のコミュニケーション能力を向上していくための取組みが、今後ますます重要になっています。地域保健情報学では、ヘルスコミュニケーションが個人からコミュニティレベルにおける多様かつ重層的な要因によって決定づけられていることを考慮し、保健医療従事者が各レベルのメカニズムに照準を合わせて、包括的に介入するための方策について研究します。

Health communication is defined as “the study and use of communication strategies to inform and influence individual and community decisions that enhance health.”1) The basic concept of community health care system is person-centered care, those individuals choose and decide what they want and where they are treated. Health communication plays a key role in improving health and shared decision making. At the same time, health professionals should improve their skills of health communication which is influenced the complex system as the ecological model. Community health communication aims to study and develop competency model for community health professionals in health communication and informatics.

地域保健情報学の概念図

ヘルスリテラシー ―Health literacy

ヘルスリテラシーの定義にはいくつかありますが、広く引用されているWHOによる定義では「健康維持・増進のために情報にアクセスし、理解、活用する動機や能力を決定づける認知的・社会的スキル」とされます2)。文字や数字を理解する基本的な読解力(リテラシー)に加え、その情報が信頼できるかの判断力や情報に基づいて健康行動に役立てることができる能力を意味し、医療ケアサービスの多様化や医療・介護制度の複雑化する中で、市民が医療ケアの選択を行ううえで重要な要素となっています。ヘルスリテラシーに関する研究や実践としては、これまで個人のヘルスリテラシーに着目した内容のものがほとんどでしたが、近年は健康づくりに関わる多職種間でヘルスリテラシーのイニシアティブを共有することが求められています3)。つまりヘルスリテラシーは個人の年齢や教育レベルが関連するだけでなく、文化や情報提供、伝達の手法などの社会環境や文脈の影響を受けます。保健医療専門職者が個人やコミュニティの文化、社会文脈を適切にアセスメントし、ヘルスリテラシーレベルに合わせたコミュニケーションを行うことで、意思決定の共有、健康の格差解消につながるのです。

There are several definition of “health literacy”, while WHO definition is widely known as “the cognitive and social skills which determine the motivation and ability of individuals to gain access to, understand and use information in ways which promote and maintain good health.”2) Health literacy means not only the ability to read and numeracy, but also the skills of access reliable information and use of those information for health promotion. Under the variety and complex of health care system, health literacy plays an important role in make decision health. Early health literacy efforts focused on addressing individual’s abilities. But now it suggests a conceptual framework where health literacy initiatives are shared among the diverse stakeholders who influence health behaviours and outcomes. In community health practice, it is important to assess individuals and communities’ health literacy level which is influenced by various culture and social contexts.

Reference

  1. U.S. Department of Health and Human Services, Healthy People 2010, Chapter 11, Health Communication. Available from: https://www.cdc.gov/nchs/data/hpdata2010/hp2010_final_review_focus_area_11.pdf.
  2. Nutbeam D. Health promotion glossary. Health Promotion International. 1998; 13(4):349-364.
  3. Allen MP, Auld E, Logan R, Montes HJ, Rosen S. Improving collaboration among health communication, health education, and health literacy. NAM.edu/Perspectives. 2017. Available from: https://nam.edu/wp-content/uploads/2017/07/Improving-Collaboration-Among-Health-Communication-Health-Education-and-Health-Literacy.pdf.
PAGE TOP